Публікації працівників прокуратури



Як врегулювати видобуток та реалізацію бурштину?

Про це йшлося під час наради, що відбулася під керівництвом голови Консультативної ради при Генпрокуратурі України Віталія Повха.

Зазначимо, що Верховна Рада України вже ухвалила у першому читанні проект закону «Про видобування та реалізацію бурштину», тож є сподівання, що прийняття його в цілому дозволить знизити криміногенну обстановку в поліських районах Житомирської, Рівненської і Волинської областей, сприятиме розробці прозорого механізму регулювання діяльності з видобутку та реалізації «сонячного каменю».

Вважаю, що закріплення цього питання у законодавстві сприятиме розвитку Рівненщини за рахунок легального і прозорого механізму використання надр. На мою думку, лише держава має здійснювати закупівлю та реалізацію бурштину та виробів з нього. Однак якщо реалістично оцінювати ситуацію, то в першу чергу треба створити умови для праці місцевим жителям. Законодавство має бути лояльним до поліщуків, які виживають завдяки дарам лісів.

Тож під час наради ознайомив з пропозиціями до проекту закону «Про видобуток та реалізацію бурштину», які не враховані у цьому документі:

По-перше. У статті 7 проекту виключити з частини 1 слова «а також іноземні особи та громадяни». У частині 1 ст. 7 проекту зазначено, що «користувачами бурштиноносних надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземні юридичні особи та громадяни». Відповідно до статті 13 Конституції земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об’єктами права власності українського народу.

По-друге. Необхідно чітко законодавчо врегулювати питання реалізації бурштину, зокрема, через бурштинову біржу (ст. 37—40). Моя думка — на початкових етапах закупівлю бурштину треба проводити під контролем відповідних державних органів. У проекті пропонується запровадити «бурштинову біржу» та врегулювати її діяльність. Однак стаття 14 Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» не передбачає реалізації бурштину через біржу.

По-третє. Потрібно посилити встановлену частиною 2 ст. 240 Кримінального кодексу України кримінальну відповідальність. Звертаю вашу увагу на відсутність відповідальності за реалізацію видобутого бурштину в обхід законного способу, що теж потребує врегулювання.

По-четверте. Пропоную встановити, що площа земельної ділянки для старательської артілі має становити 0,5—1 га. Наступна ж ділянка може бути виділена тільки після рекультивації користувачем попередньої, або рекультивація проводиться комунальним підприємством за рахунок частини отриманих коштів.

Очікуємо, що пропозиції, подані учасниками наради, буде враховано у проекті закону «Про видобування та реалізацію бурштину».

Валентин КРОКА
голова Консультативної ради при прокуратурі Рівненської області,
голова постійної комісії з питань місцевого самоврядування, розвитку територій
та європейської інтеграції Рівненської обласної ради


Газета «Голос України», 29.07.2015


Використання матеріалів прокуратури Рівненської області
дозволяється лише за умови посилання на http://pro.gov.ua