Роз'яснюємо законодавство



Щодо повноважень органів прокуратури у сфері захисту прав громадян та розгляду звернень

Розгляд звернень громадян та організація їх прийому залишається одним із важливих напрямів діяльності органів прокуратури, спрямованих на зміцнення законності й правопорядку.

Загалом у 2016 році до органів прокуратури Рівненської області надійшло більше 5,5 тис звернень, у тому числі понад 2 тисячі – до апарату регіональної прокуратури. Органами прокуратури вирішено майже 4 тисячі звернень.

Незважаючи на те, що чинним Кримінальним процесуальним кодексом України регламентовано оскарження в судовому порядку рішення, дій чи бездіяльності слідчого (прокурора) під час досудового розслідування, найбільшу кількість з вирішених становлять звернення з питань досудового розслідування (2249 звернень або 60%), з яких скарги на дії і рішення слідчих поліції - 49% (1098 звернень). Разом з тим, задоволено лише 1% вказаної категорії звернень (або 28 скарг).

З метою оперативного вирішення актуальних питань, що перебувають на контролі у громадськості, лише упродовж ІІ півріччя минулого року з ініціативи керівництва прокуратури області організовано та проведено 2 зустрічі у форматі «круглого столу» з представниками громадських організацій області. Аналогічні заходи провели й керівники місцевих прокуратур.

Запроваджено особистий прийом громадян із застосуванням відеоконференцзв’язку з місцевими прокурорами. Керівництвом регіональної прокуратури щомісяця проводяться виїзні прийоми.

Упродовж 2016 року прокурорами забезпечено право понад 1,1 тис громадян на особистий прийом, з яких керівництвом прокуратури області прийнято більше 200 звернень.

Вжиті організаційні заходи сприяли оперативному реагуванню на порушення прав громадян.

Як приклад, за заявою, яку подали на особистому прийомі у прокурора області О.Соболя громадяни, Рівненською місцевою прокуратурою розпочато кримінальне провадження за фактом вчинення шахрайських дій службовими особами Рівненського представництва інвестиційної компанії «Хелікс», які обманним шляхом заволоділи коштами громадян на сотні тисяч гривень.

Разом з тим, представники деяких громадський організацій, окремі громадяни, незважаючи на проведену роз’яснювальну роботу про зміни у законодавстві, продовжують у своїх зверненнях до прокуратури наполягати на реагуванні нею щодо піднятих питань, які відомство розглядати не має повноважень.

Зокрема, у зв’язку із набранням чинності Законів України «Про прокуратуру» та «Про внесення змін до Конституції України щодо правосуддя» суттєво обмежено повноваження органів прокуратури. Так, прокуратура з 26.10.2014 позбавлена функцій так званого «загального нагляду», а разом з тим – права проводити перевірки за заявами та скаргами, які вирішувалися в межах цієї функції шляхом витребування матеріалів, призначення перевірок контролюючими органами, відібрання пояснень осіб, винесення документів прокурорського реагування.

Представницька функція також обмежена, оскільки відповідно до ст. 131-1 Конституції України прокурор з 30.09.2016 здійснює лише представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, визначеному законом.

Нині на органи прокуратури покладено такі функції:

1) підтримання державного обвинувачення в суді;

2) представництво інтересів держави в суді у випадках, визначених Законом;

3) нагляд за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство.

Також відповідно до Перехідних положень Конституції України прокуратура продовжує виконувати відповідно до чинних законів функцію досудового розслідування до початку функціонування органів, яким законом будуть передані відповідні функції, а також функцію нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян, - до набрання чинності законом про створення подвійної системи регулярних пенітенціарних інспекцій.

Однак, до органів прокуратури продовжує надходити значна кількість звернень, вирішення яких не входить до її компетенції.

З огляду на відсутність передбачених законодавством повноважень щодо розгляду певного кола питань, упродовж 2016 року понад 1,6 тис звернень громадян (або кожне третє) прокуратура Рівненщини скерувала за належністю до органів влади, місцевого самоврядування, державного нагляду та контролю. Разом з тим, прокуратурою надавалися обґрунтовані роз’яснення про можливість звернення громадян за захистом своїх прав до суду, органів безоплатної правової допомоги тощо.

Так, приміром торік мали місце неодноразові звернення мешканців міста Рівне та Рівненського району щодо порушення їх житлових прав. Заявниця Д. ставила питання перед прокуратурою ініціювати перевірку, витребувати документи органів місцевого самоврядування з питань постановки на облік та забезпечення житлом її та інших мешканців гуртожитку.

А громадянин Б. просив прокурорів перевірити правомірність виселення його із житлового приміщення.

На ці та подібні звернення громадянам надавались обґрунтовані відповіді з роз’ясненням повноважень прокуратури, а також норм Конституції України та житлового законодавства про те, що житлові спори вирішуються виключно у судовому порядку.

Вивчення таких звернень, перенаправлення до уповноважених органів, письмове інформування прокуратурою заявників займає не лише дорогоцінний час громадян, а й позбавляє їх можливості оперативного поновлення порушених прав.

Тому, насамперед заявникам перед поданням відповідної заяви чи скарги необхідно визначитися, до компетенції якого органу влади, контролю чи місцевого самоврядування належить вирішення тих чи інших питань.

При цьому слід мати на увазі, що згідно статті 55 Конституції України прийняті органами державної влади, місцевого самоврядування, контролюючими та іншими органами, підприємствами, установами та організаціями або їх посадовими особами рішення за зверненнями громадян можна оскаржити до відповідного органу вищого рівня або до суду.

Крім того, згідно статті 14 Закону України «Про безоплатну правову допомогу», особи, які перебувають під юрисдикцією України, якщо їхній середньомісячний дохід не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму, а також інваліди, які отримують пенсію або допомогу, що призначається замість пенсії, у розмірі, що не перевищує двох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб, мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, яка включає в себе всі види правових послуг, передбачених статтею 13 вказаного Закону, у тому числі здійснення представництва.

В області діє Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Рівненській області, а також Рівненський (м.Рівне, вул.Кавказька,7), Дубенський (м. Дубно, вул. Грушевського,171б), Сарненський (м.Сарни, вул.Широка, 22) місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги: 0 - 800 - 213 - 103.

Також, у зв’язку з тим, що органи прокуратури позбавлено повноважень щодо нагляду за дотриманням законодавства про звернення громадян, роз’яснюємо, що згідно статті 28 Закону України «Про звернення громадян», контроль за дотриманням законодавства про звернення громадян здійснює, зокрема, Уповноважений з прав людини Верховної Ради України. У Рівненській області діє Регіональне представництво Уповноваженого, яке представляє Торкунов Олег Миколайович (адреса: м. Рівне майдан Просвіти,1, каб.132).

Відділ організації прийому громадян, розгляду звернень та запитів
прокуратури Рівненської області


Використання матеріалів прокуратури Рівненської області
дозволяється лише за умови посилання на http://pro.gov.ua